linked in

שלח פרופיל עכשיו >

ההרשמה נקלטה

בהצלחה!

לחשוב כמו אנג'ל

20/07/2017 14:55:06
לחשוב כמו אנג'ל תמונה: PIXABAY

איך מפתח/ת תוכנה בוחר את הסטרטאפ הבא, ולמה זה טוב לחשוב כמו אנג'ל? שביל הממון, מי ההנהגה, ולמה כשאין מתחרים זה סימן אזהרה - הטיפים בדרך להימור על הסטרטאפ הנכון

 

אנשי תוכנה רבים פונים אלינו, ומבקשים סטרטאפ עם מוצר מעניין, חלקם מציינים עם לא יותר מ50 עובדים, אחרים מבקשים במפורש סטרטאפ בהקמה, כי הם רוצים להצטרף לצוות המייסד, ולקחת חלק בעיצוב פני החברה. אנחנו מבינים אותם, הרי עם הסיכון באה גם ההזדמנות, ויותר קל להתקדם ולגדול עם חברה צעירה מאשר לטפס בהיררכיה של חברה גדולה ומבוססת. וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על ההרפתקה, על לקחת חלק בבנייה של משהו חדש ועל פנטסיית האקזיט ומימוש האופציות.

למשרות תוכנה במיטב הסטרטאפים בארץ ובעולם - שלחו קורות חיים

או פרופיל לינקדאין

יחד עם זאת, זה לא סוד שיש סיכון בעבודה בסטרטאפים, שרבים מהם לא מצליחים להמריא ונסגרים תוך זמן קצר. כאשר משקיעים משקיעים בסטרטאפ הם לוקחים את הסיכון הזה בחשבון, ולרוב יבחרו לפזר את השקעותיהם בין מספר סטרטאפים, בתקווה שאחד מהם יצליח, אבל אתם הרי לא יכולים לעבוד בו זמנית בכמה סטרטאפים, ולכן חשוב שתדעו לבחור את הסטרטאפ שיש לו את הסיכויים הטובים ביותר להצליח. במילים אחרות, אתם חושבים כמו יזמים, שמחפשים את ההתרגשות, את הסיכון, את ההזדמנות ואת הכיף של ליצור משהו חדש, יש מאין, וזה דבר נהדר, אבל כדאי לסגל לעצמכם באותה נשימה גם חשיבה של משקיע.

והדרך הכי טובה לעשות את זה היא לעקוב אחר הממון ולבדוק האם הסטראטאפ כבר קיבל השקעה, אם כן, כמה וממי. כל השקעה היא סוג של הצבעת אמון, והמשמעות של השקעה היא לא רק שיש לחברה כסף לשלם את המשכורת שלכם, אלא גם שמישהו אחר, "המשקיע", כבר עשה עבורכם את העבודה, ערך בדיקה יסודית של הסטרטאפ, והחליט שיש בו פוטנציאל, ששווה להמר עליו. חשוב לבדוק גם מי המשקיע, אם מדובר במשקיע מנוסה, שיש לו הצלחות בהשקעות קודמות, מן הסתם, זה יעניק לכם ביטחון גדול יותר. פעמים רבות גם המשקיעים עצמם פועלים באותו אופן, ויעדיפו להשקיע בחברה שמישהו אחר כבר השקיע בה. כמובן שככל שהחברה עברה יותר סבבי גיוס, כך תהיה גם יותר יציבה מבחינה כלכלית ועם סיכויים גדולים יותר להצליח. מצד שני, קרוב לוודאי שגם ההזדמנות שלכם להצטרף לצוות מייסד ולקטוף את פירות ההצלחה נעלמה בדרך.

אם החברה לא גייסה כסף, וגם במקרה שהיא כן אחרי גיוס סיד או השלימה Round A, הדבר הראשון שאתם צריכים לבדוק באופן יסודי זה את הצוות וההנהגה. האם לחברה יש הנהגה טכנולוגית ועסקית? מי הם היזמים, האם הם סטרטאפיסטים בעלי ניסיון? (רצוי שלפחות לאחד מהם יהיה ניסיון בהקמה של סטרטאפ) האם הם מחויבים לחברה ועובדים במשרה מלאה? האם הצוות הוא צוות חזק ומיומן מבחינה טכנולוגית? האם הם עובדים טוב יחד? אם התשובה על כל השאלות האלה, היא חיובית, הסיכון שלכם הופך למחושב יותר, כי צוות חשוב יותר מרעיון וגם ממוצר, אלה יכולים להשתפר ולהתפתח במהלך שנות קיומה של חברה, אבל צוות חסר או כזה שאינו יודע לשתף פעולה לא יוכל לצלוח את הסערות שהן חלק בלתי נפרד משגרת חייו של כל סטרטאפ, ויעלה את הספינה על שרטון במהירות.

אחרי שבחנתם את הצוות, זה הזמן להתאהב במוצר ובטכנולוגיה. מוצר חדשני בתחום חם? החברה רשמה פטנט? נהדר. כדאי גם לבדוק האם יש מוצר שעובד, או לפחות כזה שיש לו סיכוי לעבוד, וכמובן, לא פחות חשוב, האם יש שוק למוצר הזה, ומה גודל השוק? האם לחברה יש מתחרים? שימו לב, אם לא קיימים מתחרים, קרוב לוודאי שהסיבה היא שאיש לא מעוניין במוצר או בשירות, ולא שהרעיון הוא כל-כך ייחודי שאיש לא חשב עליו קודם. באופן כללי, סטרטאפים שמנסים "למכור צרכים" לקהל, לוקחים סיכון אפילו גדול יותר.  

עוד דבר שחשוב לקחת בחשבון הוא איך החברה מתקשרת אתכם ואיך היא מתקשרת כלפי חוץ, תקשורת טובה וכימיה עם הצוות המייסד לא רק ינבאו את סיכויי ההצלחה שלכם כעובדים בסטרטאפ, אלא גם יכולים לנבא את סיכוייו של הסטרטאפ להמשיך ולהתקיים והצלחה עתידית.

לבסוף, זיכרו שלא תמיד בחירה אחת היא נכונה וטובה יותר מאחרת. לפעמים אתם מתלבטים בין שתי הצעות עבודה בשני סטרטאפים, אחד צעיר ומבטיח, שני ותיק ומבוסס ובטוח יותר - כל אחד מהם טוב ומתאים לכם במובנים מסוימים, ואף אחד מהם אינו עדיף על פני השני, ולכן כדי לבחור מה נכון לכם, אתם לא בהכרח צריכים לערוך תחקירים ולחפש תשובות בחוץ, אלא להפנות את המבט פנימה, ולשאול את עצמכם, מה הכי נכון לי בשלב הזה של החיים, כפי שמסבירה רות צ'אנג.

 

 

 




חזרה לבלוג >      חיפוש משרות >