linked in

שלח פרופיל עכשיו >

ההרשמה נקלטה

בהצלחה!

המכונה המוסרית

17/06/2018 15:02:22
המכונה המוסרית

איך תחליט המכונית האוטונומית החיים של מי שווים יותר?

דמיינו תרחיש פשוט. אתם מתרווחים לכם במכונית האוטונומית, שותים כוס קפה, וצופים בעונה 131415 של משחקי הכס, לפתע מישהו רץ מתחת לגלגלי המכונית שלכם, ואם רק המכונית תסטה מהמסלול ותתנגש בעץ, חייו ינצלו, אבל דינכם יחרץ. מה תרצו שתחליט המכונית האוטונומית?

מכוניות אוטונומיות לא שותות בירה, לא מאבדות שליטה, הן מסוגלות לעבד כמות גדולה של דאטה בזמן קצר, ולקבל החלטות בקור רוח. כלומר יש את כל הסיבות להניח שאם נפנה להן את כיסא הנהג, כמות התאונות תפחת באופן משמעותי. אבל אם מכוניות אוטונומיות משתלטות על הכביש, הן תקבלנה החלטות של חיים ומוות. החיים של מי שווים יותר? גבר או אישה? ילד או מבוגר? האם להיסטוריה של פשיעה או למצב בריאותי צריכה להיות השפעה על ההחלטה? ואיך נכין את המכונית האוטונומית לקבל החלטות מוסריות של חיים ומוות, שאנחנו בעצמנו מתקשים לקבל? אוניברסיטת MIT פיתחה משחק כדי לענות בדיוק על השאלות האלה.

למשרות תוכנה במיטב הסטרטאפים בארץ ובעולם - שלחו קורות חיים או פרופיל לינקדאין

המשחק, שמבוסס על בעיית הקרונית המפורסמת, מתאר שורה של תרחישים אפשריים, במסגרתם אנו מקבלים מידע על המעורבים באירוע, ומתבקשים לקבל החלטה מוסרית של חיים ומוות: כיצד תנהגו אם תדעו שהאדם שחוצה את הכביש הוא פושע, סובל ממחלה קשה, אדם מפורסם? מטרת המשחק היא לאסוף מידע, ולבחון מה משפיע על ההחלטות המוסריות שאנו מקבלים. התרחישים האפשריים נבחרו בקפידה בהתייעצות עם חוקרים בתחומים של פסיכולוגיה וכלכלה, והם בוחנים, בין השאר, האם הגיל משפיע עלינו? התרומה לחברה (רופא מול פושע)? ואפילו מה היחס שלנו לחיות מחמד. המשחק פורסם לראשונה ב-2016, ומאז ועד היום יותר מ-4 מיליון איש ואישה שחקו בו.

בחודש מרץ השנה, מכונית אוטונומית שפיתחה חברת אובר, הרגה הולכת רגל בשם אלין הרצברג. יום לאחר מכן, הציג עיאד ראהוואן (Iyad Rahwan) - הפרופסור שאחראי על מחקר "המכונה המוסרית" ב-MIT חלק מתוצאות המחקר ב-  Global Education and Skills Forum in Dubai. באופן כללי, בטח לא יפתיע אתכם לגלות שאנו נוטים להציל ילדים על פני מבוגרים, ואנשים התורמים לחברה על פני פושעים. אבל ככל שהדילמות נעשות מורכבות יותר, כך גם התוצאות נעשות פחות ופחות חד משמעיות. למשל, האם המכונית צריכה להעדיף את חייהם של הולכי רגל על פני חייהם של הנוסעים? יותר מ-40% מהמשתתפים רצו שהמכונית האוטונומית שלהם תעדיף את החיים שלהם על פני חייהם של הולכי רגל. ומן הסתם, המספרים האמיתיים גדולים אף יותר.  

באופן לא מפתיע, החברות המייצרות את המכוניות האוטונומיות מעוניינות להעניק ביטחון ללקוחות שלהן, ולקדם את המכירות, וחלקן כבר הודיעו בזמנו שהרכבים שלהן יעדיפו את חיי הנוסעים, לדוגמה חברת מרצדס-בנץ. אם ככה, אנו מעוניינים לחיות בעולם שבו מכוניות אוטונומיות מצמצמות את תאונות הדרכים, אבל לא בטוח שזה כולל את הרכבים שאנו נוסעים בהם. 

החוקרים גם מצאו הבדלים תרבותיים משמעותיים (למשל, במדינות מערביות השחקנים נוטים להציל כמה שיותר חיים). מה שמעלה את השאלה האם אי פעם תהיה לנו אתיקת מכונות אוניברסלית כמו זו שמתאר אסימוב בשלושת חוקי הרובוטיקה? 







חזרה לבלוג >      חיפוש משרות >