linked in

שלח פרופיל עכשיו >

ההרשמה נקלטה

בהצלחה!

בית הדאטה של נטפליקס

02/08/2018 17:55:14
בית הדאטה של נטפליקס

האם האלגוריתם של נטפליקס הוא החבר הכי טוב שלנו, או שירות מסחרי שמטרתו רווח?

נטפליקס חרטה על דגלה את השימוש באלגוריתמים להגדרה וחיזוי הטעם וההעדפות שלנו, והיא כיום אחד הסמלים הגדולים של הפרסונליזציה - ההצלחה והכישלון שלה. בארץ היא פועלת כבר שנתיים, ויותר ויותר נשמעים קולות מאוכזבים, שטוענים כי מאגר התכנים בארץ אינו עשיר כמו בארה"ב, שהתכנים חוזרים על עצמם, שאין מה לראות, הכל צפוי, משעמם ודל. האם הבעיה היא אכן בכמות התכנים הדלה שנגישה בישראל, ואילו רק היה לנו מנוי אמריקאי המצב היה משתנה פלאים? או שמא הבעיה נעוצה בכך, שאנו מפקידים את הטעם שלנו בידיים של גופים מסחריים שמטרתם רווח? ואולי ואולי היא נחה בעצם התפיסה שאלגוריתם יכול להיות החבר הכי טוב שלנו?

למשרות תוכנה במיטב הסטרטאפים בארץ ובעולם - שלחו קורות חיים או פרופיל לינקדאין

ההבטחה הגדולה

כשהוקמה ב-1997, הייתה נטפליקס חלק מבשורת הפרסונליזציה, ושאפה לעשות שימוש במערכות אלגוריתמיות כדי להפוך את הטעם שלנו למערכת מתמטית, שתאפשר להתאים לכל אחד ואחת מאתנו תוכן אישי. מאז, השתלטו האלגוריתמים המתאימים מידע באופן אישי על חיינו הדיגיטליים: אמזון, גוגל, פייסבוק, אתרי מוזיקה ועוד - כולם מציגים לנו מידע, או ממליצים לנו על ספרים, מוזיקה וסרטים - בהתאם להיסטוריית הגלישה שלנו ונתונים נוספים. נטפליקס, שעשתה דרך ארוכה מאז, עוקבת אחר כל פעולה שהגולשים עושים במערכת, ומתאימה כמעט הכל לטעמם: תכנים, סדר תוצאות החיפוש ועוד. בנוסף, החברה משתמשת בדאטה שהיא אוספת גם כדי להחליט איזה תכנים ליצור ולרכוש.

בית הדאטה

"בית הקלפים", שעלתה לשידור ב-2013,  היא סדרת המקור הראשונה של נטפליקס אשר בוססה על ביג דאטה. לטענת החברה, לצורך יצירת הסדרה - השתמשו אנשי התוכן בדאטה שנאסף במשך השנים, וכך נקבע מיהו הבמאי הנצפה ביותר, מיהו השחקן הפופולארי ומהו הז'אנר המועדף על קהל הצופים, בהתאמה: הוחלט לבחור בדיוויד פינצ'ר כבמאי הסדרה, ללהק את קווין ספייסי לתפקיד הראשי ולהפיק סדרה בז'אנר המותחן הפוליטי. כאשר נשאל טד סרנדוס, סמנכ"ל התוכן  של נטפליקס, מי שמכנה את עצמו "אלגוריתם אנושי", מה היה תפקידם של אלגוריתמים בהפקת "בית הקלפים", הוא אמר כי תהליך קבלת ההחלטות התבסס ב-70% על ניתוח הדאטה וב-30% על החלטה אנושית. אבל האם זאת הדרך הנכונה ליצור תוכן מקורי? האם המאמץ לכוון לטעם הקהל, לא יוצר סדרות שנראות אותו דבר? והאם זה נכון לאפשר לטכנולוגיה לקחת חלק בקבלת החלטות יצירתיות?

שיקולים מסחריים

הרצון ליצור "סדרות מצליחות" והאופן שבו הוא משפיע על תהליכי יצירת התוכן אינו הביטוי היחידי להתערבות שיקולים מסחריים, אלא גם עצם יצירת התוכן. אם בראשית דרכה, טענה נפליקס כי היא מפיצה תכנים של חברות אחרות, ולכן אופן השיווק שלה אינו מושפע משיקולים כמו ההשקעה העצומה בהפקת התוכן - הרי המעבר שלה ליצירה ולהפקה של תכנים עצמאיים שינה את תמונת המצב הזאת. למשל, החברה השקיעה ב-"מרקו פולו" מעל ל-300 מיליון דולר, ובאופן לא מפתיע, בזמנו הופיעה הסדרה בהמלצות התוכן של גולשים רבים.  

אלגוריתם יקר

מעבר לשיקולים המסחריים שעלולים להשפיע על טיב ואיכות התכנים, כמו גם על האופן שבו נבחרים התכנים שהאלגוריתם מציג לנו - עולות שאלות עקרוניות יותר, שרלוונטיות לפרסונליזציה באופן כללי ולא רק לאלגוריתם של נטפליקס: האם באמת ניתן לכמת מושג מופשט כמו "טעם"? האם ניתן להניח שהטעם שלנו היום יהיה זהה לטעם שלנו מחר ובעוד שנה? האם האלגוריתם לא מניח שטעם הוא דבר צפוי ועקבי - ובדרך למעשה הופך לנבואה שמגשימה את עצמה ומקבע את הטעם שלנו?

 

 




חזרה לבלוג >      חיפוש משרות >