linked in

שלח פרופיל עכשיו >

ההרשמה נקלטה

בהצלחה!

מו"מ עם העתיד

28/01/2019 10:50:43
מו"מ עם העתיד

חברות כמו פורד ונייק מאמצות מדע בדיוני כמתודולוגיה עסקית

"השנה היא 2027. האוטומציה השתלטה על ניו יורק והמכשירים הפכו לישויות עצמאיות, שכמעט אינן מערבות יד אדם. חבורת טרוריסטים מנצלת את נקודות התורפה של מערכות האוטומציה כדי לתכנן מתקפה על ניו יורק במטרה להפיל את המשטר בארה"ב, יעדי התקיפה הראשונים הם הנמלים ושרשרת האספקה." לא, זה לא תקציר לסרט מדע בדיוני, אלא פרוטוטיפ עתידני בשם Two Days After Tuseday, ובין הגופים המכובדים ששיתפו פעולה כדי ליצור אותו, מצאנו בין השאר את אוניברסיטת אריזונה, סיטיבנק, הגוף להגנת הסייבר של ה-DHS האמריקאי ומשטרת ניו יורק.

בשנים האחרונות, העולם העסקי מנסה לאמץ מתודולוגיות של ספרות מד"ב, בניסיון לפוגג את ערפילי העתיד ולשמר ערכים של חדשנות עסקית. ידוע שספרים וסרטים בתחום המד"ב הטביעו את חותמם על רבים מהמובילים הטכנולוגים והיזמים המצליחים בעולם ורשימת ההמצאות הטכנולוגיות שנוצרו בהשראת, או כפיתוח ישיר של ספרות וסרטי מד"ב היא אינסופית. מספיק לקחת כדוגמה את "דוח מיוחד". לפני יותר מ-60 שנה, פרסם פיליפ קיי דיק סיפור קצר שתיאר את קורותיו של מפקד במשטרה בעתיד של חיזוי אנליטי, אנשים  מחוברים למכשירים ותקשורת מבוססת מסכים. הסיפור שלו השפיע על דורי דורות של מדענים. שנים לאחר מכן, כינס סטיבן שפילברג ועידה מיוחדת לצורך עבודה על הסרט "דוח מיוחד" (=Minority Report), המבוסס על הספר. בוועידה שלו השתתפו אישים כמו איש ה-VR ג'רון לנייר, יזם התרבות סטיוארט ברנד ול-DARPA (הסוכנות הצבאית האמריקאית לפרויקטים מחקריים) הייתה שם נציגות נכבדה. אולי זה לא מפתיע, אם ככה, שהסרט הזה לבדו ייצר לעולם מאות פטנטים.

עד לאחרונה כל זה קרה כחלק אינטגראלי מתהליך התפתחות כאוטי של תרבות. אבל בשנים האחרונות, העולם העסקי מנסה למסד את נתיבי ההצלחה האלה וקמים יותר ויותר חברות וגופים שמאמצים מד"ב כמתודולוגיה עסקית. ב-2017 חברת PricewaterhouseCoopers, שמייעצת ל-440 מתוך Fortune 500 פרסמה תכנית לשימוש במדע בדיוני לצרכים של חדשנות עסקית. בין הגופים והחברות שמצאנו, אשר מציעים שרותי מד"ב, יש סטרטאפים כמו Scout, שמשלב AI ומפתח תרחישים המבוססים על אנליזה של טכנולוגיות וטרנדים עכשוויים, או גופים מבוססים כמו Singularity University בעמק הסיליקון, שמעטים מתקבלים ללימודים בו. ויש גם שורה של חברות ייעוץ, שיווק וכדומה, שמציעות ללקוחותיהן פרוטוטיפים של עתידים אפשריים. כל אחת מהחברות הללו מאמינה שיש לה את הנוסחה הנכונה לעזור ללקוחות במו"מ עם העתיד, ותאגידים כמו פורד, נייק ואינטל מוכנים לשלם והרבה עבור "דוח מיוחד" משלהם.

אם לחזור לסיפור המד"ב שפתחנו אתו את הפוסט Two Days After Tuseday - הוא מוגש לקוראים כסיפור קומיקס, ויוצרי הקומיקס הם Cisco Hyperinnovation Living Labs. באני מאמין שמופיע בפתח הקומיקס, נכתב שמטרת הסיפור היא שוטטות לעתיד דיסטופי: זהו סיפור שאינו חושש להתעמת עם החזון הדיסטופי של המחר, ולמעשה אף מחפש את העימות הזה, במטרה לתכנן ולבנות היום מחר שיהיה בטוח יותר.

 




חזרה לבלוג >      חיפוש משרות >